søndag 30. desember 2018

To dronninger og en prinsesse

2018 med 20-års jubileum i Strømsåsen. Et år med mange kontraster, men heldigvis både fremgang og positiv utvikling på flere områder. Året avsluttes med nesten fullt hundepensjonat, etter bra besøk hele året og en ny viktig milepæl nådd omsetningsmessig. Vi har klart litt oppgradering / forbedringer i løpet av året, og vil fortsette med det også i året som kommer. Fullt fokus på best mulig tilbud til våre gode kunder. 
Jeg har hatt tre valpekull for kunder i år: engelsk setter Sønnanåens Slowfox og irsksetter Nova og irsk setter Filippa. Det gikk veldig bra med alle tre kullene, jeg har et fint opplegg for dem og trives godt med oppgaven.
En av årets oppturer har vært Maiken Nordskag som har jobbet og bodd her siste halvåret. Hun har gjort en kjempejobb og vært hyggelig å dele jobb og opplevelser med. Hun lært mye, ikke minst å sette pris på riktige pointere. Takk for hjelpen og lykke til videre.
Takk også til Marlene Steenland som var engasjert i første halvår og primus motor for oppussingen i hundepensjonatet. Tyra har steppet inn av og til, og er god å ha. Ny i høst er Maren Kveberg, for tiden mest engasjert i hestene. Det er godt å ha tobeint liv på gården også.
Kennel Hallingnatten er en viktig del av gården. Årets opptur har vært to dronninger og en prinsesse. Sørhaugliens Mercy har stilt et par ganger i vinnerklassen og oppnådde 1 VK på Kongsvold i høst: noe som er noe av det som henger høyest innen jaktprøver for fuglehunder. Senere på høsten fikk hun cert på utstilling og ble BIG. Hun har vært hovedhunden min på jakta i høst og brukt sjansen godt. Det er moro å jobbe med unghunder, men jammen er det moro å jakte med voksne, gode hunder. Vi har hatt fantastiske jaktopplevelser både på rype- og skogsfugljakt. Men så er det nå engang så, at for en avlstispe er det først og fremst avkommene som teller. Hennes første kull er halvannet år og har hatt sin første jakthøst. Jeg har fått følge kullet ganske tett, og tilbakemeldingene er så langt over det som kan forventes positive. Neste år blir også spennende. Mercy vil bli parret igjen i løpet av kort tid.
En annen dronning er Hallignattens Tiki. Hun startet året med valper: sitt andre kull. En fantastisk mor er hun: tar seg av 10 valper lekende lett, før hun starter opptreningen til høsten med full innsats. Hun var kvalifisert til klubbmesterskapet og der ble hun nummer to etter å ha gått til førstepremie på poeng. Hun har vært min hovedhund på elgjakta, vi har hatt veldig mange jaktdager med mange flotte jaktopplevelser sammen. Tiki presterer og utvikler seg hele tiden, og jeg lærer masse. På tampen av sesongen dro vi til Sverige og nå er hun kvalifisert til svenskt jaktchampionat også. Valpene fra Tikis første kull har fortsatt fjorårets fine utvikling. Det har blitt mange elgfall for dem i høst, 4 av 8 er premiert på jaktprøver mens to til forhåpentligvis blir stilt snart. Gleder meg til å følge årets kull i 2019.
Og så har jeg fått en prinsesse i kennelen. Hallingnattens Margaux bærer blodet fra Ylajalis Sult og Fjellrypas Lilo, og det er noe jeg har ønsket lenge. Og hittil har hun innfridd forventningene. Hun er en sånn type hund som bare gjør ting rett og lett. Og så er hun så fint bygd at hun vinner utstillinger. Jeg gleder meg veldig til å jobbe videre med henne i året som kommer; hvor langt kan hun nå?
Nok en opptur i kennelen har vært team Hallingnatten 2017: en oppfølging av valpene født i 2017 etter Sørhaugliens Mercy, Hugulias Chablis og Hallingnattens Røverdatter. Vi har hatt flere kjempehyggelige samlinger med en kjempefin gjeng. Jeg har kost meg veldig med å bli kjent med dere og få følge valpene. At alle fungerer så godt er en kjempebonus. På topp rager selvsagt Mercy sin datter Hallingnattens Kali som ble beste unghund på Dalsbygda-prøven og kom til semi-finalen i Derby. Vi fortsetter samarbeidet i 2019!

På hestesiden er det oppdrett av varmblodstravere som gjelder. Årets åring: Mountain Supreme, ble solgt på åringsauksjonen på Bjerke i høst og er godt i gang med treningen. Årets føll er Firestone: et kjempefint hoppeføll etter Steinlager og Stability, som jeg håper å få til et bra opplegg med. Til neste år ventes to føll, og to til fire hopper som skal bedekkes. Jordveien er under oppgradering og det er kapasitet til flere hester både på stallen og på beite. Spre ryktet: her trives hestene.
På tampen av 2018 har jeg 20 år å se tilbake på. Det er lang tid. Med oppturer og nedturer. Med mange to-og firbente støttespillere som dessverre ikke alle er med videre. Jeg vil prøve å bygge videre på det positive og føler at jeg står støtt og trygt. Jeg har blikket løftet frem mot 2019 og vet det blir et spennende år. Det blir fokus på unghunder med to spennende engelsk settere tisper i tillegg til kennelens pointer og jæmthunder. Og flere spennende planlagte valpekull og føllinger. 
Jeg håper dere blir med meg inn i 2019: Godt nytt år🎉







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar