mandag 17. desember 2018

Felles prima elgarbeid og rå innkalling


Hallingnattens Tiki
Jæmthundtispa mi, Hallingnattens Tiki, har hatt en fin høst. Hun har hatt veldig mange jaktdager med los i 2 av 3 slipp, og full klaff på de jaktprøvene hun har stilt. Hun fikk valper i februar, har trent godt gjennon sommeren og var i fin form da høsten startet. Men det er ingenting mot den formen hun er i nå, det ser jeg nå. I går var hun helt rå med et vanskelig dyr, og var på fra start i dag også. Hun dro rett ut, hadde uttak på et dyr som ikke sto såpass at det kom et eneste boff i uttaket og hang på i 5 km før hun stilte det opp i stålos. Tiki er vanligvis god til å stille elgen, og jeg hørte det på losen mens hun prøvde å stoppe elgen underveis at den ikke hadde en sjans i dag. 
Så hvorfor slipp i dag når hun gjorde så god jobb i går? Jeg har en unghund, Hallingnattens Punk, som er i fin form, er lydig og har flotte søk. Hun loser på elgen når hun finner den, men det blir for lite. I dag ønsket jeg å gi henne litt hjelp i elgarbeidet. Etter at Tiki hadde jobbet med elgen i tre timer, gikk Punk og jeg innpå losen på 300 m på sporet. Sånn fikk hun en lett reise og var motivert da jeg slapp. Rett innpå losen. Som reiste tvert. Men etter fem minutter hørte jeg de første forsøkene på å stoppe elgen, og nå var det Punk som sto for losen. Det gikk rundt åsen før det ble stopp og da ble det stående plugg.
Hallingnattens Punk klar til slipp
Herlig! Jeg satt og storkoste meg og hørte på de to hundene mine lose, 600 m unna. Det gikk halvannen time og da flyttet elgen seg. Noe av Punk sine utfordringer har vært fysiske og nå så jeg tegn til mulig svakhet på GPSen. Med unge hunder gjelder i allefall å prøve å slutte mens leken er god, så jeg bestemte meg for å prøve innkalling. Før jeg kom i posisjon hadde Tiki og Punk tatt gjentak og loste med takt rundt 90 begge to. Dette går aldri, tenkte jeg, men var bestemt på å gjøre et forsøk. To innkallinger og losen var minst like intens. Nye innkallinger og de slapp losen begge to. Punk kom i retningen min, mens Tiki tok baksporet før hun dro tilbake på losen. Jeg fortsatte innkallingen og roste Punk uhemmet da hun kom i full fart. Hun hoppet logrende inn i bilen, og da så jeg at Tiki også var på vei. Minst like fornøyd da hun kom inn. Vel hjemme sprang de meget fornøyde og pigge rundt og yppet seg overfor de som ikke hadde fått være med. 
Etter et meget vellykket elgarbeid på begge to lykkes vi med en av de råeste innkallingene jeg har vært med på. Og bikkjene var minst like fornøyd og glade som meg. Blir spennende å slippe unghunden neste gang. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar