lørdag 11. januar 2014

Jaktprøve på tampen av sesongen

Trollas valper reiste i midten av oktober og jeg begynte å slippe henne omtrent ved de tider. Hun var litt ustabil i starten, men det tok ikke lang tid før vi hadde vellykkete slipp. Såpass at jeg meldte henne på prøve i månedsskifte november-desember. På søndag kveld denne uka ble jeg kontaktet av dommer som lurte på om det fortsatt var aktuelt å gå prøve med de vanskelige forholdene. Etter litt frem og tilbake, fant jeg ut at vi fikk ta sjansen.
På dag 2 i løpetiden startet vi på greit snøføre om morgenen. Lavt i terrenget var skaren litt tøff og det ble blod på potene. Utover dagen og høyere i terrenget ble det mere og mere snø for hvert slipp. Vinden var heller ikke til hjelp, det var nesten helt stille. Trolla dro ut og sto på, men kom ikke for elg før etter 5 timer. Uttaket var bare et par hundre meter fra oss og vi hadde lagd nok leven i veien. Det dro til fjells i godt tempo. På 1,1 km ble det stående en stund og vi hørte så vidt los. Men ikke lenge nok før det begynte å bevege på seg igjen. Trolla jobbet i 1 time og 15 minutter uten å få det til å stå mere enn et par minutter hver gang. Da de nærmet seg oss, var det tid for å koble og Trolla kom på innstendig innkalling. Så det ble en null-prøve denne gangen. Men det var en lærerik dag for meg og god trening for Trolla. Det var ingenting å si på innsatsen hennes og med litt tur hadde det gått veien på en lite optimal dag med mye snø, lite vind og lite elg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar