torsdag 30. januar 2014

Inspirert av Femundløpet

Det har blitt mye snørekjøring i det siste. Det er fin trening for hundene og jeg synes det er moro. Vanligvis kjører vi langs skogsbilveiene her, men denne uka har det blitt flere langturer i terrenget. I dag la jeg seler på blant annet Asso og Chablis som er på besøk og alltid klare for action, og la i vei gjennom skogen, over myrdragene og opp på fjellet. Der kunne vi ikke dy oss og hundene fikk springe løs og jakte litt. Det er jo ikke bare trekkhunder. Fugl fant vi og. Men det var delvis dyp snø og ruskevær.
Jeg har vært fasinert av hundekjøring, særlig når jeg ser hundespannene gli stille over hvite vidder. Men de som driver med det, har enda flere hunder enn jeg, og bruker enda mere tid og penger enn jeg. Hundekjøring er mye hardt arbeid og mye kulde! Opplevelsen med å snørekjøre over viddene med et knippe spreke fuglehunder er ikke dårlig den heller.
I morgen starter Femundløpet på Røros og vil gå gjennom regionen her hele helgen. Det er mulig å følge løpet ute i løypene eller på et av sjekkpunktene. Mye liv og røre! Følg løpet og få info her: www.femundlopet.no/front.jsp?lang=no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar