fredag 8. januar 2021

Alfa får valper - fjerde uka

Kraftig økende aktivitetsnivå hos valpene nå. De titter stadig over kanten på kassa. Og inni kassa "jogger" de rundt, stadig stødigere på beina.
På tide å øke bevegelsesmulighetene og jeg flytter kullet fra valpekassa på kjøkkenet ut i egen avdeling i gangen.
Her har valpene liggeplass inni et hundebur: så blir de vant til det også. Og så har de en tumleplass utenfor. 
Alfa og jeg har holdt valpekassa ren og valpene går nå instinktivt ut fra liggeplassen sin når de skal gjøre fra seg. 
Alfa får en egen plass hvor hun kan være i fred hvis hun vil. Hun trenger litt tid på å venne seg til det nye opplegget. Valpene finner seg til rette tvert.
Tilveksten har vært bra, men nå begynner valpene å vise stor interesse for mors mat. I slutten av uka starter jeg å gi dem fast føde. Jeg gir Purina Pro Plan puppy large breed athletic oppbløtt, i små mengder i starten. Det sklir ned på høykant.
Vi er veldig glade for besøk. Det bidrar til viktig preging av valpene på forskjellige mennesker. Her er familien til Bilo (ung sønn av Mercy) på besøk og koser seg med valpene. 
Mercy er også med. Jeg lar kun husets egne hunder få ha kontakt med Alfa og valpene; fast rutine for smittevern. Fire dager etter dette bildet ble tatt, fødte Mercy sine egne valper.
Alfas eiere er på besøk igjen. De skal beholde en valp. Nå har de med seg familiemedlemmer som også skal ha en valp. Det er ikke lett å velge seg en favoritt: valpene er jevne og fine. Men de koser seg alle sammen.
Snart jul og nesten grønne plener: klart valpene skal ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar