mandag 18. oktober 2021

Adam var ikke lenge i paradis

Eller var det Marianne? 
Jeg har ikke god erfaring med å slippe hundene på det man tror er kjent vilt: gamle spor eller der man mener å vite at det stod vilt. Jeg liker å slippe hundene ut i frisøk, selvfølgelig gjerne i viltrike områder, og la de jobbe med å finne. Denne dagen var det fristende å gjøre det lettvint. Vi hadde losplassen fra dagen før, Amy er normalt god til å ta spor og har noen fysiske utfordringer. Så det ble sånn. Selvfølgelig med forventninger om raskt uttak, lang og god los på rett (skytbart) dyr.
Bakken var stivfrossen og dekket med nysnø. Men Amy setter ivrig i gang og det kan se ut som hun følger et spor på måten hun beveger seg. I godt tempo. 
Vi er ikke kommet lenger i samarbeidet enn at jeg liker å holde meg nær bilen når Amy er i slipp, så jeg venter tålmodig. Hun går sørover og passerer 2 km. Der kommer Ragg, de passerer hverandre uten å ha kontakt.
Amy fortsetter og kommer mot veien der Bjørn står. Han har sett rådyr krysse der et par timer tidligere. Shit, da er det kanskje det hun har spora. Inn i bilen, full fart for å stoppe henne før hun kommer på hovedveien. Klarer det, og kobler en blid og fornøyd jæmthund. Ragg har avsøkt et stort område, vi har ikke hatt kontakt med elg, gårsdagen sitter enda i beina og motivasjonen er dårlig. Amy har allerede 1 time søk. Vi avslutter for dagen. Hverken los eller fall i dag. 
Men det er ganske bra vær og mange timer igjen med dagslys  så jeg tar med en unghund og makker Mercy på fjellet. Det er en annen historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar