torsdag 9. august 2018

Ferdig med taksering i område 2

Denne uka har vi flyttet oss over til et nytt område. Og var like spente som vanlig. Dag 1 stiller Maiken og jeg med Milli, Kokos, Frøya og Go. Dag 2 tar jeg bare med Mercy på et ellers fulltallig telle-lag. Blant annet Njål Mælen på snart 90, som går med sin gode Visma.
Jeg er ikke ansvarlig for dette området; leverer bare resultatene videre, så her er det noen andre som har helheten. Gjerne etter at resultatene har vært matet inn i data-programmet i hønsefugl-portalen. Inntrykket mitt gjelder da bare de fire linjene vi har gått; forøvrig linjer jeg har gått et 2-sifret antall ganger før. 
Og det må være lov å være litt skuffet. Etter en super sommer, og rykter om observasjoner av store, flyvedyktige kyllinger tidlig, er det klart forventningene er store. Denne uka har vi gått forbi den ene go-plassen etter den andre, uten resultat. Da hjelper det bare litt at vi fant fugl andre steder som dro opp total-tallet. Vi brukte som vanlig lang tid, og lot hundene jobbe grundig på begge sider av linja. Endel av det vi fant denne uka, satt i kjerr, vier og under trær. Mest i sørvest hellinger. 
Det ble dårlig med fuglearbeider på Mercy på dag to, men gordonsetter Frøya leverte som vanlig helt topp. En morsom situasjon: Frøya står i stand på andre siden av en fin flate. På vei opp støkker jeg en stegg som sier tydelig fra. Dette ser makker og setter full fart etter, mot meg. Jeg fanger henne, hiver henne i bakken og noterer oppfluktsted på steggen. Fortsetter mot Frøya mens makker blir liggende. Ca 50 m fra støkker vi en hare som springer mellom tuene forbi Frøya. Jeg fortsetter mot Frøya og setter fra meg Kokos og Go 30 m bak. Frøya står tett opp mot en granlegg, bare rompa stikker opp. På ordre reiser hun djervt to store fine rypekyllinger og setter seg rett ned. Roooos. Snur seg så, ny stand og jeg ser to kyllinger til under granleggen. Frøya sender dem på kommando på vingene og er like rolig. Bak sitter Kokos og Go. Sånn skal det være!
Lader opp nå, og gjør klar mappene og de siste avtalene for område tre. Hvem orker mere?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar