torsdag 26. januar 2017

Klimaflyktninger

Det begynte ikke så bra i dag. Vi tabbet oss ut på en orrhane, alle tre....jaja.... 
Mange sliter med dårlige føreforhold om dagen. Ikke vi. Snøen bar meg hele veien i dag. Det var seks plussgrader og fønvind fra vest. Jeg hadde smurt med rødswix og det var perfekt match. Det var fint å se på bikkjene springe. Spesielt yngstemann løp i lykkelige kast. Det er første turen hans på godt føre på lange tider. Mens Ricco har vært her over en uke og fått flere turer allerede. Det begynner å synes på søket, og i dag la han seg ut i kjent, fin stil. Han skal snart gi meg fuglearbeid med høy grad av samarbeid.
Rypene satt midt oppå fjellet i dag. Jeg ser Ricco med høy hodeføring, høyt oppe mot toppen, feste stand. Han ser på meg, og når vi har fått kontakt begynner han å avansere i etapper. Hele tiden mens han passer på at jeg er med. Hvorfor er det alltid oppoverbakke, tenker jeg mens bronkitten gir seg til kjenne. Barolo kommer til og sekunderer. Jeg kommer nesten opp til Ricco og ser det letter ryper i to omganger. Vi står helt stille og ser på at de flyr. Jeg roser bikkjene, venter og sender Ricco fram. Ny stand, kort reis og en liten flokk letter presist foran oss. Ricco er rolig først, så starter han å utrede. Det er en vanlig feil og en av mine kjepphester. Jeg hilser på bronkitten igjen mens jeg bestemt forklarer ham at det skal være ro helt til jeg er hos ham og gir beskjed. Han tar det til seg.
Kort tid etterpå er det yngstemann sin tur. To tette fuglearbeid, presist og djervt, og jeg liker det jeg ser. Først på et par, så en enkel rype som strekker hals. Barolo er rolig, men også han tror at det holder å sitte i 20 sekunder. Han setter fart, men jeg får stoppet ham. Han er dressert på fløyte, så bronkitten får være i fred nå. 
Ricco sekunderer Barolo og rører seg overhodet ikke under seansen. Vi gjør en liten runde motsatt vei før vi runder toppen. Ricco finner igjen flokken og gir meg en ny sjans til å komme innpå. Også nå er han helt rolig. Rypene flyr langt.
Vi har vært ut i to timer og er fornøyd. Jeg kan ikke dy meg, nå er det min tur til å ha det moro. Jeg setter fart på skiene og svinger meg ned fjellsiden. Gutta kommer etter i full fart. Bra kondisjonstrening det og.
Jeg har fått presentert fugl på forskjellige måter i dag. Jeg liker godt den kontante måten Barolo gjorde det på. Enkeltfugl og et par perfekt presentert. Ricco viste jaktvett og samarbeid i måten han presenterte flokken på toppen på. Hadde han krysset seg helt opp til fuglen da han merket dem først, hadde jeg aldri klart å komme innpå. 
Gutta sover godt i kveld, i trygg forvissing om at det ikke er lenge til neste tur.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar