onsdag 4. september 2013

Jeg velger meg Dalsbygda

Denne andre prøvehelgen i høst, valgte jeg Dalsbygda. Det er et naturlig valg, fordi det er "moderklubben" Østerdal Fuglehundklubb, som arrangerer. Men også fordi det er en helt spesiell prøve. Terrengene som vi har tilgang, til er helt fantastiske. Det er utrolig vakkert, flott å gå både for folk og hunder, og masse plass. Og det er alltid fugl i Dalsbygda.
Hovedkvarteret er lagt til Storstuvollen seter inni terrenget og innkvartering skjer i seterhus rundt om i dalen. Veldig stemningsfullt! På fredagskvelden serveres varm suppe i halvmørket når man ankommer. Jegermiddagen på lørdag er alltid en opplevelse. Det rigges til et stort telt på setervangen (tidligere ble fjøset brukt) og her serveres en kortreist og meget smakfull tre-retters. I år fikk vi laks i lefse med pesto til forrett, stek av nyskutt forellhognaren med soppsaus og potetstappe av lokale mandelpoteter til hovedrett og trollkrem av tyttebær fra seterskogen i nystekte kromkaker til dessert. Det blir stemning av sånt! Når det i tillegg loddes ut 2 jaktkort til dommerne og 2 jaktkort til loddkjøpere, er det bra det er høyt under taket.
Været på lørdagen var en egen opplevelse, det var få som hadde opplevd å bli så gjennomvåt og iskald på fjellet noen gang.. Det plaskregnet uten stopp helt til vi kom ned fra fjellet, i tillegg til en ganske sur vind. Jeg hadde seriøse problemer med å få gjort ferdig dommerboka da dagen var over. Klarte ikke å holde blyanten! Men forholdene til tross; vi fant 30 ryper i Dalfjellet, fordelt på 13 oppflukter hvorav 11 var støkk. Det ble en premie; 2 AK til irsksetter Lerke fra Os.
Søndag gikk jeg på Mastukåsa Nord, som er et av kremterrengene. Vi måtte tråle hele terrenget i jakten på fuglen, og ingen av unghundene lykkes. Men vi fant over 60 ryper totalt og delte ut 4 premier. Det var mange gode søkere og flere fine fuglesituasjoner. Og veldig mange trivelig deltagere som holdt ut til kl sju om kvelden. 1 AK gikk til IS Tempo, 2AK til SV Bøss, ES Buck og IS Texas.
Premierte hunder i helgen med tilknytning til Strømsås gård, var ES Chablis og P Lilje med 1UK, ES Buck, ES Annie med 2 AK og B Tino med 3 AK. Chablis er født hos oss og de andre her vært her på forskjellig type treninger. Gratulerer, det er så gøy at dere lykkes!
Et skår i gleden for meg, var at jeg måtte la Maja og Go være hjemme. Det var avtalt at jeg skulle dømme søndag og starte lørdag, men prøveleder måtte gå tilbake på det. Det ble dømming begge dager og jeg må innrømme at det var med noe skuffelse jeg stengte pointerne inn i luftegården og dro til fjells. Takk til Kasper som stilte som støtte for vår eldste datter som stilte unghunden sin for første gang!
Mer om prøven finnes på www.fuglehuundklubben.no og om Dalsbygda på www.dalsbygda.no.
Bilder fra søndagen på www.fototyra.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar