lørdag 7. september 2013

Hallingnattens Djerv til salgs


I går averterte jeg NO37139/13 Djerv til salgs, så jeg får skrive litt om ham. Djerv er født 28.1.2013 og er klar for nye oppgaver. Mor Hr-Gåte har jeg ganske tidlig kunne karakterisere som sporsikker, med stor jaktlyst og lettdressert. Veldig snill og rolig. Excellent på utstilling og 1 premie på jakt i band. Sist helg gikk hun 2-dagers jaktprøve og er innstilt til over 90 poeng begge dager. Hun fikk karakteristikken "superhund" av dommeren første dag. Andre dag, i plaskende regn og håpløse forhold, førte hun dommeren sakte og pent 15 m innpå en diger elgokse. Neste helg skal hun på prøve igjen. Gåte er stille i band, men loser og stiller elg når hun får sjansen.
Gåte er datter av Elgjaktens Hera som er norgesmester i band, og Fk-Rai jakt(løs)- og utstillings-champion.
Som makker til Gåte valgte jeg Havahaugens Tiko, som er både jakt- og utstillingschampion allerede som 3-åring. Tiko kommer fra vanvittig sterke linjer med stor bredde. Han har jaktchampion (band) bror, mor og far og flere jaktpremierte søsken. Hans far Sarek har avlet meget godt.
Djerv er en veldig trivelig unghund som sjarmerer alle. Han er sosial med andre hunder og folk. Han er vant til å være mye ute, gå i flokk og være med på mye. For eksempel har han vært med på flere valpekurs og da er det like gjerne en deltager uten hund som går med ham. Han har vært på utstilling og fått bra skussmål. Jeg har grunndressert ham, slik at han kan gå pent i bånd, kommer på innkalling også i provoserende situasjoner og sitter når han får beskjed. Han har fått prøve seg på blodspor og viste sporsikkerhet. Han har også fått prøve seg på elgspor og vi har sporet helt innpå elgen og sittet rolig ved støkk. Som sin mor tror jeg han blir sporsikker, er lettdressert og har stor jaktlyst. Her er det bare å holde igjen.
Jeg har tro på Djerv og hvis han lykkes, har han stamme til å bli interessant avlsmessig.  Djerv vil passe for en aktiv jeger- og frilufts-person, gjerne i en familie, han er vant til barn. Og det er en hund som sikkert vil kunne gjøre det godt på jaktprøver og utstilling. Skulle gjerne jobbet med ham selv, men tror jeg har nok hunder nå.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar