mandag 20. september 2021

Regn med at det ble treff


Fin stand på unghunden Beretta i dag. Rypene trykket godt, så da hun reiste, lettet det fugl på flere kanter rundt oss. Et fint kull. Jeg fyrte av et skudd, syns jeg så en fjær som føyk, men ingen datt. Shit, bom igjen, kjeftet jeg på meg selv. 

Beretta utredet setet fint, det lettet 2 ryper under utredning, men de fikk fly.

De første som lettet, fløy rett fram. Men en fløy ut til siden og forsvant bak kanten til den bekkedalen vi sto over. Hm, tenkte jeg, og sendte Beretta I den retningen når hun var ferdig med utredningen. Og i et kjerr nederst i dalen, fant hun rypa, stein dau. 

Ingen lærepenge, men en påminning om hvor viktig ettersøk er. Og hvor viktig en god hund som mestrer det å finne fugl og apportere er. Jeg hadde ikke funnet rypene i utgangspunktet uten henne. Og den jeg felte hadde ikke blitt med meg hjem heller. Takk Beretta.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar