fredag 10. september 2021

Rypejakta er i gang

 Første dagen i rypejakta er over, uten rype i sekken🤔

En fin jaktdag, men tåka lå ganske tett hele formiddagen. Vi hadde et par stander, i den ene så vi et kull fly inn i tåkeheimen foran oss. Jeg har ikke trua, sa makkeren min, vi må over på andre siden. Vi hadde bare såvidt krysset elva, så var det stand. Troll i ord, tenkte jeg og gikk opp. Veldig skyteklar. Ingen fugl. 
Det ble varm lunsj og en liten strekk på setra før vi gikk videre. Sikten var bedre, men tåken ble liggende som er lokk over oss. Det ble raskt stand. Jeg opp, klar. Ingen fugl. Så ny stand, så foting i god fart frem og tilbake, delvis i ring. Og der kom rypene opp, i det jeg trekker av letter det mere fugl og jeg blir ganske forfjamset, men trekker av igjen. Mercy setter seg og jeg skjønner at jeg har bommet. Søren.
Nå er jaktlysten på topp og Mercy jobber utrettelig. Jeg blir alltid like imponert over styrken i henne. Vi går i skrå li og hun går som ei klokke foran meg, fra bunn til topp, og ned igjen. Ser makkeren min foran meg litt lengre ned, og går nok litt for fort. En stegg skratter i det den letter foran meg. Jeg stopper og venter. Mercy kommer og finner dama hans. En fin stand, hun reiser på kommando, jeg trekker av og ingenting skjer. Glemt sikringen? Mercy stopper, snur seg og ser spørrende på meg. Glemt å legge patroner i løpet!! Jaja, kanskje like greit at paret lever videre til neste år. 
Det ble ikke flere sjanser på fugl i dag. I morgen skal pointer Margaux og jeg prøve oss på skogsfuglen. Takk for en fin jaktdag, Halvor. Men det er første gangen vi har kommet tomhendt herfra første jaktdagen😅 Her er Mercy i toppåret 2018




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar