lørdag 11. september 2021

Det ble skogsfugl


Det er ekstra stas å skyte skogsfugl og i dag ble det en orrhanekylling. De sitter høyt i terrenget her, så det er lettere her enn mange andre steder. Men utrolig hvor mye skydd litt fjellbjørk kan gi.

Jeg var ikke ferdig med en sak da jeg dro på jakt i dag, de siste meldingene ble sendt i bilen - og forlot ikke hodet mitt. Margaux fant det orrfugl-kullet vi var ute etter, for raskt. Ikke vet jeg hva som skjedde, men kullet lettet i to omganger - på litt for langt hold for en uoppmerksom jeger. Altså, skal du på jakt, så får du være på jakt og ikke hundre mil unna.

Vi fant dem igjen og jeg prøvde meg på en orrhane jeg støkket. Jeg hadde ladet med Nittedal spesial og kjente med en gang at den er det bra trøkk i. Hjelper lite det, når målet er for langt unna. Skuddet brakte min firbente venn inn i området og hun fikk stand på kyllingen like ved. Denne gangen ble det fulltreffer. Ny stand på andre siden av myra, men fuglen lettet mellom trærne før jeg kom helt fram.Tåka lå over terrenget og ga en spesiell stille stemning. Litt som å gå inni bomull. Og i stor kontrast til høstfargene som har eksplodert og er på sitt mest intense nå. 

Hunden min var ikke helt i vater i dag. Litt for ivrig, litt for heftig start, litt for stortgående, og til tider nesten litt mere preg av jaging enn jakting. Jeg tar det lungt, det er høstens første jaktdag sammen og vi skal få nok av anledning til å bli enige. Den orrhanen som havnet i bakken, hjalp litt. Men etter halvannen time var farten like stor og det var best å ta en pause.

 Margaux spiser og hviler seg og det hjelper. Etterpå jakter hun i god kontakt i tåka. Vi går i 2,5 timer til og har flere møter med orrfugl: noen i stand, noen uten, noen med skuddsjans og noen uten. Men alle blir igjen i terrenget. Vi har hatt en fantastisk artig jakt, Margaux har gjort en fin jobb og uten tvil fått med seg mange nye erfaringer fra sin første skogsfugljakt. I morgen jakter vi rype og da blir det alvor.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar