onsdag 3. november 2021

Lyden av do-døra

Når de hører lyden av do-døra spretter valpene opp i forventning, rart?
Hørselen er en av sansene det er spennende å følge utviklingen på. Det er moro å se når valpene, ved ca 2 ukers alder, løfter hodet når jeg kommer inn i rommet. De begynner å høre. Så skal de lære hvor lyden kommer fra. Og assosiere den med noe. 
Jeg har foret valpene fra de var drøyt 3 uker gamle. Og allerede etter få dager var assosiasjonen på plass. Lyden av do-døra og mat. Rommet fungerer nemlig også som for-rom.
Denne evnen til å  assosiere benytter jeg også til tidlig innlæring. Jeg plystrer når jeg forer, så nå forbinder valpene plystring med mat og meg. Det gir et godt utgangspunkt for innkallings-trening.
Nå skal det også sies at maken til matglade valper har jeg sjelden sett. Og det er en viktig egenskap som gjør mange ting lettere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar