lørdag 12. desember 2020

Alfa får valper - første uke

Alfa har akkurat fått sitt første kull. Fødselen gikk bra, men var langdryg. Heldigvis er Alfa god i matfatet og tar for seg av mat servert på senga. Valpene er også ivrige i matfatet; alle var rett på puppen da de kom ut.
Alfa spiste også godt gjennom fødselen. Til og med mens hun hadde veer; det har jeg nå aldri sett før.
Jeg tar meg godt av Alfa fra først dag. Gode lufteturer er positivt for matlyst, renselse og humør. Og en tispe som har det godt, tar seg også godt av valpene sine.
Jeg følger opp valpenes vekt ganske nøye første uka. Det er helt normalt å gå ned i vekt etter fødselen, men etter et døgn bør tilveksten starte. Ca 10 % tilvekst per døgn, jevnt over hele kullet. Hvis en henger etter, hjelper jeg den litt med å få plass ved juret. 
Hyppig amming stimulerer melkeproduksjonen, så hvis det er nødvendig passer jeg på at valpene ligger på hver time.
Disse valpene var veldig tidlig ute med riktig sugeteknikk. Det ser du på hele valpen; halen er stiv og vibrerer, labbene godt planta på juret og full åpning av kjever når melka strømmer ut. Og lyden; omtrent samme lyd som en melkemaskin. Dette må skilles fra suging for å få mor til å gi ned, sutting uten effekt og halvsovende kosesutting.
Valpene var som sagt tidlig godt i gang med jobben. Mor var i form og så ut til å ha bra med melk, men et par patter for lite. Kanskje det er derfor det tok litt tid før tilveksten ble som ønsket. I tillegg til at de var litt små ved fødsel. Men livskraft og aktivitet har vært godt på plass hele tiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar