onsdag 13. januar 2016

Hallingnattens Tiki venter valper med Loshundens IB-Boss


Hallingnattens Tiki (NO52872/13) er parret med nordisk jaktchampion Loshundens Ib-Boss (NO44749/10) og venter valper 26. januar.
Som oppdretter ser jeg på individene, kombinasjonen og genene som ligger i linjene i tillegg til oppvekstvilkårene for valpene fra parring.
Tikis mor N J(L)CH Trollbergets Daisy fikk valper med Boss i april i fjor. Parringen kombinerer sterke tispelinjer representert ved de tre sterke tispene Älghimlens Rajsa (svak linjeavl), Kløvkampens Ina og Trollbergets Alice. Alle disse tispene har vært betydningsfulle i avlen. Valpene er enda unge, men ser lovende ut.
Ved parring av Tiki og Boss tilføres denne sterke tispekombinasjonen linjen til Tiki sin far N J(L)CH Jönsesgårdens Tyson, noe jeg ser på som veldig spennende.
Tiki er ung og enda uerfaren, men har gjort det meste riktig i skogen, på relativt få slipp. Hun er stilt på to prøver høsten 2015 med en første- og en andrepremie som resultat. I følge dommerne er hun et naturtalent. Jeg setter spesielt pris på hennes gode måte å behandle elgen på. Hun gjør det lett å stille innpå elgen, som sin mor. Tiki er lettdressert og veldig snill. Hun trives bedre i skogen enn på utstilling; det vises på resultatene.
I Tiki sitt kull har foreløpig halvparten (3) førstepremie på løshundprøve i en alder av 27 måneder, to hannhunder til vil også bli stilt.
Loshundens Ib-Boss er nordisk jaktchampion og en jaktmaskin fra et sterkt kull hvor 5 av 7 har førstepremie og 3 av 7 er jaktchampioner.
Valpenes første måneder har mye å si for utviklingen fram til solid jakthund. Jeg legger mye arbeid i å gi dem en god start og bruker erfaringene mine fra 19 tidligere kull (på egne tisper og på tisper fra andre oppdrettere). Det har gitt mange positive tilbakemeldinger fra valpekjøperne.
Det er to uker igjen og jeg ser med spenning fram til fødselen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar