fredag 14. november 2014

Duetrening

Når det er ustabile forhold på fjellet (og man har dårlig tid) eller skal trene på noe spesielt, kan det være greit med en økt med duetrening på jordene. Her har halvannetår gamle Birk tatt en sikker stand. Det var god vind i dag, så standen ble på litt avstand med en påfølgende kanonreis. Jeg hang på slep, mens jeg prøvde å filme med kamera på hodet. Det blir bare tull, det tar for mye fokus fra jobben vi skal gjøre. Birk hadde lite fokus på dua som fløy, så det ble komplett ro i oppflukt. Bra.
Etterpå fikk Maja være læremester for 7 måneder gamle Ayla. Først sekundering, før Ayla fikk prøve seg selvstendig. Det resulterte i hennes første ordentlige stand. (Og ingen hadde kamera parat...).
Jeg avsluttet med en due for Mercy (min halvtårgamle engelsk setter). Hun driver og lærer at fugl er spennende, men at det er over når den flyr. Da har jeg ikke med kamera i det hele tatt, frøkna krever min fulle oppmerksomhet. Hun har for øvrig fokus på alt, men fuglekontakten ble bra. Etterpå fikk hun gå et søk på jordene og det er fint å se hvordan hun legger opp til et flott lavlandssøk, helt av seg selv. Her gjelder det bare å skynde seg langsomt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar