fredag 9. november 2018

En epoke er over

Tid for avskjed
3 1/2 år og fire avlssesonger har Steinlager vært her på Strømsås Gård. En merittert herremann: en gang verdens beste traverhest, så etterspurt avlshingst, men nå etterhvert nærmere pensjonistenes rekker.
Jeg føler meg privilegert som har fått jobbe med en så flott hest: konge i alt han gjør. Hver morgen når han kom ut, samme ropet, slik at alle visste at han var på plass. Gjerne på to ben hvis han fikk sjansen. Men allikevel uproblematisk å håndtere på alle vis. 
Han tilbrakte dagene på sitt eget store jorde, og var mest fornøyd når hoppene gikk på nabojordet. Sånn hadde han full kontroll og var tilfreds. 
Jeg valgte å la ham stå på naturlig bedekning, for hånd. Han hadde kanskje fått flere hopper hvis vi hadde tilbudt sending, men naturlig bedekning her ble et rimelig og sikkert alternativ for hoppeeierne. Jeg tror bare han var blitt tappet før, og ved de første bedekningene tok han sats på 10 meter og hoppet på. Etterhvert lært han litt bedre manerer og sjekket hoppene litt først. Jeg hjalp til med oppfølging av hoppene. Alle ble drektige, og det var bare to hopper som ikke ble drektige på første forsøk. 
Det er et hardt marked og til tross for veldig mange avkom med veldig gode resultater, klarte vi ikke å gjøre det økonomiske bærekraftig. Så Steinlager må prøve lykken et annet sted. 
Jeg takker eier Per Oleg Midtfjeld og hoppeeiere for tilliten: det har vært trivelig og lærerikt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar