fredag 11. mai 2018

Sykkel og kos

I år ble det sen start på sykkelsesongen. Men så er det bare en uke siden siste skitur, da.
Jeg startet med vårpuss av sykkelen, men glemte noe viktig før jeg la ut på tur; sjekk av bremsene. Jeg bruker opp minst et sett bremsebelegg i sesongen og jeg avsluttet fjoråret med helt nedslitte belegg. Jeg oppdaget forglemmelsen da tre jæmthunder la i vei med stor iver foran sykkelen. De sprang like herlig mens jeg holdt bremsene fullt inne, men heldigvis kom vi ganske raskt til en god oppoverbakke og jeg kunne innta kontroll igjen.
 De voksne jæmthundtispene har fått jevnt med kondisjonstrening i vinter, og vi fortsetter med sykling fram til høsten. I mai blir det mest kose-turer for å holde kondisjonen vedlike og styrke samholdet. Det ble en herlig kveld med bål i vannkanten ved Savalen. Tiki satt med meg ved bålet. Unghunden Punk krøllet seg sammen bak oss etter en grundig kosestund, mens Tori holdt kontroll på det som rørte seg rundt oss.
Jentene var ivrige underveis, det er moro med noe nytt i treningen. Tiki er lett og fin i kroppen etter vinterens valpekull og gikk i front. Hennes datter Tori har alltid fullt fokus på jobb, mens unghunden Punk vet at hun ikke behøver å ta ansvar og dilter litt bak. Men jeg skal gi henne kred for bra innsats på hjemturen.
Jeg sykler sjelden med de voksne fuglehundene i mai, de har somregel gått hardt om vinteren og har godt av litt hvile. Men unghundene får regelmessig sykkel-trening. Jeg sykler også med flere av gjestene i hundepensjonatet og det setter de pris på. Dog skal jeg sette i stand bremsene før jeg tar i vei med Snuta; stor, voksen strihårvorsteherhann og Jeppe; stor jæmthann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar