mandag 5. desember 2016

På tide å avslutte elgjakta

  
Da andre perioden av elgjakta startet, hadde vi en kalv igjen på kvota og gledet oss til å la unghundene få prøve seg. Omtrent samtidig kom snøen, i store mengder. Et påfølgende mildvær gjorde ikke annen endring på føret enn å legge på et lite islag under den nye snøen som fulgte. Forsiktig testing viste at det ikke var forhold for uerfarne unghunder så de måtte stå. Mer erfarne gråhunder måtte også gi tapt, så det ble Tikis jobb igjen. Hun er en voksen jæmthundtispe som hadde fungert fint i jakta hittil. På det tunge snøføret ga hun oss flere fine loser på kolle med kalv og mange sjanser til innpåstilling i løpet av november. Men snøtunge trær gjorde det veldig vanskelig å få gode skuddsjanser.
Denne siste jaktdagen treffes vi som vanlig til morgenkaffe og planlegging. Nå gir vi opp løshundjakt og prøver oss med en beskjeden postrekke. Vi hadde elgkontakt dagen før og et godt utgangspunkt for hvor vi skal starte.
Bjørn er motivert og spenner på seg truger og tar med seg champion tispa Saga i bånd. Hun er på hugget i dag og gjør en flott jobb, selv om det til tider bare er nesa som stikker opp over snøen. Vi venter i andre enden og det er spennende å følge meldingene på jaktradioen. Etterhvert får vi beskjed om at Saga har funnet elgen og sendt den i vei mot oss.
Det er helt nytt med postering for meg, og utålmodig er jeg også. Da elgen nærmer seg blir jeg ivrig og vil på en bedre plass. Forlat aldri din post! Med snø opp til midt på låret snur jeg tilbake. Snødrevet er til tider så tett at jeg må snu meg bort. 
Ny melding, elgene nærmer seg og spenningen stiger. Men så dukker Bjørn og Saga opp. Elgen har passert mellom våre to poster! Ny melding; Harald er på vei mot oss, uten truger i en meter snø!, og har gått på en ny elg. Denne kommer mot postrekka, men får nok været av oss og snur. Ingen vits i å gå etter den, det er en enslig elg uten kalv.
Vi har jakta med båndhund og med løshund, og i alt fra stille, varme høstdager til nærmest snøstorm og alt har hatt sin sjarm. Nå er det på tide og avslutte for i år. Og jeg tar med Tiki sørover for å starte på jaktprøve på barmark. Men det er en annen historie. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar