fredag 8. november 2013

Rypejakt på snøføre

Snø ingen hindring; ut på tur. Det går greit til fots enda, men noen overraskelser blir det. Jeg sto på skallen i den isete stien på vei opp til fjellet, og slet litt i de kamuflerte myrpartiene og steinrøysene. Neste gang blir det på ski, tror jeg.
Rypa trykket fornøyd i områdene med snø forrige helg. Nå er det såpass mye snø at fuglen sitter for det meste under trærne hvor lyngen fremdeles stikker fram. Det ble mange stander, men rypa var lur i dag. Jeg fornemmet bare at den tok i vei når jeg var på vei opp til hunden. Den fløy så lavt at et sted fant jeg vingespor i snøen 15 meter etter oppflukststedet.
Jeg gikk helt opp på snaufjellet, men der fant jeg lite fugl. Desto mere snø og tungt å gå. 
En fantastisk dag med strålende sol fra blå himmel. Mens jeg sto der i høyden, så jeg tåka fylte dalen under meg. Før jeg visste ordet av det var også fjellet og alt rundt meg oppslukt. Var det derfor rypa oppførte seg som den gjorde? Tåka kombinert med stillheten som det blir når landskapet er innhyllet i snø og tåke.
Ingen grunn til å sitte inne i helgen, fjellet har mye å by på. God tur! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar